Jak si poradit s konfrontací

„Osoba vytříbené mysli se vyznačuje tím, že dokáže vyjádřit protinázor, aniž by působila protivně.“ Richard Denny

Život přináší nepřeberné množství problémů, které si žádají řešení. Většina potíží, na něž jako porodní asistentky narážíme v péči o matku a dítě, každodenní praxi či v rámci zařízení, kde působíme bohužel není triviální, ani odvislá od ostatních. Nejčastěji přijdeme na to, že to, co vnímáme jako „problémy“ nakonec problémy vůbec nejsou. Namísto toho se z nich vyklubou neshody v postojích či přístupu různých lidí, a tam nelze aplikovat žádná vyzkoušená „řešení“. V prostředí, kde dochází k podobným neshodám je snadné nechat se vtáhnout do konfrontace. Pokud si to zúčastnění včas neuvědomí, může taková konfrontace rychle dospět do bodu, kde trvale poškodí stávající vztahy či negativně ovlivní celou situaci. Předcházení eskalaci konfliktů prospívá všem zúčastněným. Obtížné situace lze zvládat daleko snadněji, nepřijdou-li ke slovu přílišné emoce. Tam, kde převládne emocionální tón je obtížné dobrat se společného východiska pro shodu či kompromis. To však neznamená, že snaha o kompromis je vždycky žádoucí. Někdy je na místě dát najevo své přesvědčení a trvat na svém, zejména je-li v sázce bezpečí či kvalitní výkon vaší profese.

Omezte počet zúčastněných

Eskalaci předejdeme daleko snáze, není-li v situaci zainteresováno příliš mnoho lidí. Pokuste se nevtahovat do počáteční diskuse více než jednu nebo dvě osoby. Čím více zúčastněných, tím snáze diskuse zabředne do negativismu. Je-li to nutné, přizvěte další osoby až poté, co dosáhnete předběžné shody. Jestliže mají na výsledku diskuse zájem i další lidé, budete je muset přesvědčit, že rozhodnutí, na kterém jste se usnesli je i v jejich zájmu. Zdůrazňujte pozitiva, odbourejte negativa

Málokdo rád uznává, že by se mohl mýlit. Obě strany jsou při konfrontaci přesvědčené, že právě oni jsou konstruktivní. Čas od času si tedy prověřte vlastní argumenty a stanoviska, zamyslete se nad svými motivy a východisky. Jste otevřená přesvědčivým argumentům druhé strany nebo je šmahem odmítáte? Navrhujete, jak by se něco dalo dělat lépe nebo jen oponujete druhé straně? Skutečně vám záleží na řešení nebo jen chcete přimět druhou stranu, aby ustoupila? Zároveň se přesvědčte o tom, že druzí mají prostor na změnu názoru a možnost ustoupit bez pocitu prohry. Začnete-li pojmenováváním shodných aspektů vašich hledisek a dokážete-li najít pozitiva na stanovisku druhé strany, vytvoříte vzájemný most, na kterém můžete stavět. Zamyslete se nad oblastmi, kde se nabízí kompromis – shoda je základním kamenem jakéhokoli pozitivního výsledku. Dokážete-li dopředu vystihnout, jaká oblast se pro to nabízí nejlépe, dosáhnete shody daleko snadněji. Vždycky se najdou problémy, na kterých se nedokážete dohodnout. Obě strany by se měly snažit a přijmout skutečnost, že na dané situaci je třeba pracovat. Podaří-li se vám znovu nastolit konstruktivní vztah, některé z těchto problémů ztratí na významu. I kdybyste neudělali než to, že problému věnujete pozornost a začnete o něm komunikovat, je to úspěch. Nezapomeňte, že každá změna chce čas. Trpělivost, pružnost na obou stranách a vzájemné uznání platnosti svých přesvědčení a hodnot je cestou ke změně. Když se všechno pokazí, začněte nanovo!

Konfrontace, která vyústí v pat nic nepřináší. Dřív nebo později se budete muset pokusit o dohodu znovu. Jestliže to však nevyšlo napoprvé, je nasnadě, že napodruhé to dopadne podobně, a to ze stejných důvodů. Než znovu otevřete diskusi, není od věci ujasnit si, proč to prve nevyšlo. Nejčastějším důvodem bývá způsob komunikace. Kamenem úrazu nebývá tolik samotný obsah sdělení, jako způsob, jakým bylo podáno. Zamyslete se nad tím, co můžete udělat jinak, aby se diskuse tentokrát odvíjela jinak.

Praktické tipy

- Pečlivě sledujte své reakce – i reakce ostatních. Podaří-li se vám podržet si nezúčastněný pohled pozorovatele, umožní vám to nenechat se vtáhnout do víru případných emocí.
- Zvažujte možnosti řešení, kde získávají obě strany – nikdo nemusí stát na straně poražených, zejména jsou-li všichni ochotní alespoň trochu se přizpůsobit. Prohra posiluje pocit křivdy a nepřináší skutečné řešení situace.
- Vyhněte se obviňování a osobním výtkám – pokuste se nemíchat dohromady problémy a osobní rovinu. Buďte věcné a lidsky respektujte druhou stranu a její důstojnost.


Doplňující odborná literatura

Cava R (1991) Dealing With Difficult People Piatkus, London Handy C (1995) The Age of Unreason Random House Business Books, London Pedler M, Burgoyne J, Boydell T (1997) A Manager's Guide to Self-Development (3rd edition). McGraw-Hill, London Rosener J (1990) Ways women lead Havard Business Review Nov/Dec: 119-125